Artyku造

a

Remigiusz Rec豉w SJ

aaa czytaj wi璚ej

Przyjdz do mojego Pana Boga

Kazimierz W鎩t SJ

W niedziele (31.07.11) odpowiadalem pewnej strapionej, dreczonej watpliwosciami osobie. Wyczerpawszy w poprzednich odpowiedziach argumenty odpowiedzialem jak ponizej.

Pieknie podziekowala i napisala mi, ze powinienem to zawiesic na Forum, zeby inni przeczytali. Czasami jestem posluszny, a list mi sie podoba, wiec daje do artykul闚.

O.Kazimierz W鎩t SJ

czytaj wi璚ej

Spowied generalna

Pawe Kowalski SJ

[autor: o. Wac豉w Królikowski SJ]
Spowied generalna, czyli spowied z ca貫go 篡cia, albo z d逝窺zego okresu 篡cia, praktykowana by豉 w Ko軼iele od samego pocz徠ku...
[za Domem Rekolekcyjnym w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl]czytaj wi璚ej

Strapienie Duchowe

Pawe Kowalski SJ

[Autor o. Stanis豉w Biel SJ]
Nasze 篡cie duchowe jest czasem podejmowania ci庵造ch decyzji. Jednak podj璚ie decyzji cz瘰to napotyka na rozd德i瘯. Cz這wiek chce dobrze, czuje si poci庵any przez 豉sk, ale wybiera na sposób cielesny, 鈍iatowy. 安. Pawe stosuje tutaj rozró積ienie: cz這wiek wed逝g cia豉, czyli cz這wiek, który idzie za po膨daniami, zmys豉mi, kieruje si cz瘰to instynktem, 膨dzami zmys這wymi; i cz這wiek wed逝g ducha, czyli cz這wiek 篡j帷y wed逝g Ducha Jezusa Chrystusa. W li軼ie do Galatów pisze: post瘼ujcie wed逝g ducha, a nie spe軟icie po膨dania cia豉. Cia這 bowiem do czego innego d捫y ni duch, a duch do czego innego ni cia這 (Ga 5, 16n).
[za Domem Rekolekcyjnym w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl]
czytaj wi璚ej

Regu造 o skrupu豉ch 鈍. Ignacego Loyoli

Pawe Kowalski SJ

Publikujemy wnikliw analiz tekstu 鈍. Ignacego Loyoli o skrupu豉ch. Konieczna lektura dla wszystkich zmagaj帷ych si z tym problemem.
Autor: o. Wac豉w Królikowski SJ
[za stron Domu Rekolekcyjnego w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl/]czytaj wi璚ej

Rozeznanie dobra i z豉

Pawe Kowalski SJ

[Autor: o. Wac豉w Królikowski SJ]
Rozeznanie dobra i z豉 wed逝g Regu rozeznawania duchów 鈍. Ignacego Loyoli
Rzeczywisto嗆 dobra i z豉 towarzyszy cz這wiekowi od zawsze (por. Rdz 2, 16-17; 3, 1-24) . Jest udzia貫m zarówno pojedynczej osoby, jak i ca造ch spo貫cze雟tw, tak瞠 naszych czasów. Bóg, który „jest mi這軼i" (1J 4, 8) wzywa cz這wieka, aby da mu prawdziwe 篡cie, i „aby mia je w obfito軼i" (J 10, 10; por. Pwt 30, 19-20), natomiast z造 duch po-pycha cz這wieka do z豉 i 鄉ierci: „妃ier wesz豉 na 鈍iat przez zawi嗆 diab豉" (Mdr 2, 24). Cz這wiek, prze篡waj帷 w sobie te dwie przeciwstawne si造, si喚 Dobra i z豉, 砰cia i 鄉ierci, chce wybiera Dobro, mi逝j帷ego Boga, który przez Jezusa Chrystusa „zniweczy 鄉ier, a na 篡cie i nie鄉iertelno嗆 rzuci 鈍iat這 przez Ewangeli" (2Tm 1, 10).
[za stron Domu Rekolekcyjnego w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl/]
czytaj wi璚ej

Trudno軼i, jakie napotykamy podczas modlitwy

Pawe Kowalski SJ

[autor: o. Stanis豉w Biel SJ]
Modlitwa nie jest sztuk, któr si zdobywa i na tym ko鎍zy si rozwój. Modlitwa zak豉da rozwój nieustanny. Ka盥y cz這wiek rozwija si integralnie: biologicznie, emocjonalnie, osobowo軼iowo, duchowo, spo貫cznie itd. Gdyby cz這wiek rozwija si tylko w jednym wymiarze, a inne zaniedba, posiada豚y braki i defekty fizyczne, psychiczne czy inne.
[za stron Domu Rekolekcyjnego w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl]
czytaj wi璚ej

Trudna sztuka mi這wania nieprzyjaci馧

Pawe Kowalski SJ

Uraza, z這嗆, agresja nienawi嗆 spychane do pod鈍iadomo軼i zniewalaj nasze si造 篡ciowe, uniemo磧iwiaj帷 tym samym otwarcie si na innych. Jezus pragnie nas oswobodzi z kr瘼uj帷ych wi瞛ów oferuj帷 drog wolno軼i – drog przebaczenia.
[za stron Domu Rekolekcyjnego w Czechowicach-Dziedzicach http://www.czechowice.deon.pl ]
czytaj wi璚ej

10 powod闚, dla kt鏎ych warto pojecha na rekolekcje...

Wojciech 痂udzi雟ki SJ

Prezentuj tu artyku Micha豉 K這si雟kiego SJ, zaanga穎wanego w jezuick "Szko喚 Kontaktu z Bogiem". Jego pe軟y tytu brzmi "Dziesi耩 powodów, dla których warto pojecha na rekolekcje ROZEZNAWANIE DROGI 玆CIA". czytaj wi璚ej

Uwagi o komentowaniu, czyli PRAESUPONENDUM

Micha Karnawalski SJ, webmaster

安i皻y Ignacy na samym pocz徠ku 鑿icze Duchownych podaje tak regu喚:

(…) trzeba z góry za這篡, 瞠 ka盥y dobry chrze軼ijanin winien by bardziej skory do ocalenia wypowiedzi bli幡iego, ni do jej pot瘼ienia. A je郵i nie mo瞠 jej ocali, niech spyta go, jak on j rozumie; a je郵i on rozumie j 幢e, niech go poprawi z mi這軼i; a je郵i to nie wystarcza, niech szuka wszelkich 鈔odków stosownych do tego, aby on, dobrze j rozumiej帷 móg j ocali. (CD 22)

Wychodz帷 od tego wskazania proponujemy wszystkim Forowiczom krótki “Obyczajnik Komentuj帷ego”. Jego celem nie jest ograniczenie swobody wypowiedzi w komentarzach, ale pomoc, by komentuj帷y - jak pisze Ignacy - bardziej pomagali sobie wzajemnie i post瘼owali w dobrem. Wa積 inspiracj do jego powstania jest te dyskusja o komentarzach, jaka jest na naszym forum tu: http://www.jezuici.pl/rozmawiamy/forum/47/n/1697
czytaj wi璚ej

Jak zada pytanie, 瞠by szybko otrzyma odpowied ?

Micha Karnawalski SJ, webmaster

Oto krótki poradnik dla Pytaj帷ego. W pi璚iu punktach zawarli鄉y wskazówki, jak zredagowa pytanie, by u豉twi nam 篡cie i zwi瘯szy jego szanse na szybk odpowied :)
czytaj wi璚ej

Czy B鏬 ma plan na moje 篡cie

Kazimierz W鎩t SJ

Jak d逝go akcentowano, 瞠 wolna wola pozwala mi albo by pos逝sznym Bogu, albo i嗆 swoj drog niepos逝sze雟twa (czyli grzechu), by這 jasne, 瞠 Bóg ma swój plan wobec ka盥ego cz這wieka, a podstawow cnot, która pozwala ten plan realizowa jest cnota pos逝sze雟twa.

Tym, co zakóca ten prosty schemat pój軼ia przez 篡cie zgodnie z wol Bo膨 jest trudno嗆 odczytywania szczegóów tego planu. Trzeba by przyj望, 瞠 Bóg ma rozpisany plan mojego 篡cia, ja mam ten plan realizowa, ale On mi go nie zdradzi

czytaj wi璚ej

Niebezpieczne zabawy z diab貫m

Mariusz Gajewski SJ

Posta diab豉 budzi od latwiele kontrowersji. Diabe – mit czy rzeczywisto嗆? Pytanie to, cz瘰to zadawane przez ró積e kr璕i spo貫czne z pozoru wydaje si banalne, a odpowied oczywista, jednak瞠 sprawa diab豉 wcale nie jest taka prosta, spór o jego istnienie trwaprzez wieki i wydaje si by wci捫 nie zako鎍zony dla wielu. czytaj wi璚ej

Kr鏒ka historia sakramentu pokuty

Dariusz Kowalczyk SJ


Historia sakramentu pokuty jest fascynuj帷a, gdy jest to sakrament, którego zewn皻rzne formy zmienia造 si na przestrzeni wieków w sposób zasadniczy. Karl Rahner pisa:
Instytucja spowiedzi przy ca貫j sta這軼i swojej substancji przesz豉 g喚boko si璕aj帷e przemiany, tak wielkie, 瞠 gdyby nie fakty, zapewne wi瘯szo嗆 dogmatyków uzna豉by je... a priori za niemo磧iwe. Raz wi璚 – 鈍. Józef nie wyciosa pierwszego konfesjona逝. [...] 安. Augustyn nigdy si nie spowiada. Istnia造 stulecia, gdzie 鈍i璚i biskupi gallika雟cy g這sili kazania, aby czyni pokut, ale spowiada si dopiero na 這簑 鄉ierci. [...] Gdy w czasach Ojców Ko軼io豉 sakrament mo積a by這 przyj望 w ca造m 篡ciu tylko raz i to jedynie w koniecznych wypadkach, istnia造 w okresie Karolingów partykularne synody, które zobowi您ywa造 ka盥ego do spowiedzi trzy razy w ci庵u roku (cyt. za Th. Schneider, Znaki blisko軼i Boga, prze. J. Tyrawa, Wroc豉w 1995, s. 217-218).

czytaj wi璚ej

O kap豉雟twie kobiet

Dariusz Kowalczyk SJ

W 1994 roku Jan Pawe II wyda List Apostolski „Ordinatio Sacerdotalis”, w którym dobitnie stwierdza: Aby zatem usun望 wszelk w徠pliwo嗆 w sprawie tak wielkiej wagi, która dotyczy samego Boskiego ustanowienia Ko軼io豉, moc mojego urz璠u utwierdzania braci (por. π 22,32), o鈍iadczam, 瞠 Ko軼ió nie ma 瘸dnej w豉dzy udzielania 鈍i璚e kap豉雟kich kobietom oraz 瞠 orzeczenie to powinno by przez wszystkich wiernych Ko軼io豉 uznane za ostateczne (nr 4). Wielu uzna這 to o鈍iadczenie – i trudno si temu dziwi – za zdecydowane zamkni璚ie katolickiej dyskusji na temat mo磧iwo軼i dopuszczenia kobiet do sakramentu 鈍i璚e. I rzeczywi軼ie, owa dyskusja, tak 篡wa po Soborze Watyka雟kim II, w jednych 鈔odowiskach znacznie przycich豉, a w innych zupe軟ie zanik豉. czytaj wi璚ej

B鏬, zwierz皻a, niebo

Dariusz Kowalczyk SJ

Dzieci, i nie tylko one, pytaj czasem, czy w niebie b璠 zwierz皻a. Z teologicznego punktu widzenia nie ma 瘸dnych powodów, aby na tak postawione pytanie odpowiada negatywnie. Problem komplikuje si, kiedy pytanie dotyczy nie jakichkolwiek zwierz徠, ale naszych ukochanych psów, kotów i innych stworze, którymi czule si opiekowali鄉y i z którymi weszli鄉y w swoist relacj „na progu j瞛yka”, jak powiedzia豚y Martin Buber. Innymi s這wy, czy mo積a mie nadziej, 瞠 kiedy w niebie wybiegn nam na spotkanie czworono積i milusi雟cy? Tradycyjny, chrze軼ija雟ki 鈍iatopogl康 przypisuje nie鄉iertelno嗆 jedynie cz這wiekowi. Czy nie mo積a jednak – pozostaj帷 w kr璕u chrze軼ija雟kiej ortodoksji – rozszerzy daru wiecznego istnienia równie na inne stworzenia?

czytaj wi璚ej

Czy rzeczywi軼ie walczymy z pedofili?

Dariusz Kowalczyk SJ

Trzeba adekwatnie reagowa na przypadki pedofilii w鈔ód osób duchownych. Tyle ze ci, którzy mówi tylko o tych przypadkach, a zapominaj o 99,99 % problemu pedofilii, nie wydaj si mie dobrej woli. Oni nie walcz z pedofili, ale si ni pos逝guj… czytaj wi璚ej

Dekalog w 鈍ietle Ewangelii

Wojciech 痂udzi雟ki SJ

Cz這wiek, który zadowala si dziesi璚ioma przykazaniami jest jak osoba czytaj帷a ksi捫k przy 鈍iecy, podczas gdy w domu ma od dawna elektryczno嗆. Wi瘯szo嗆 przykaza, jakie znamy ze Starego Testamentu to zakazy i niektórym wydaje si, 瞠 wystarczy nie robi tego, czego zakazuj, aby dost徙i 篡cia wiecznego. Czy w 鈍ietle Ewangelii, gdy znikaj ciemno軼i i ukazuje si 鈍iat這嗆 prawdziwa, nie nale瘸這by rozumie dzieci璚iu przykaza troch inaczej – jako zada do wykonania, misji do spe軟ienia?

czytaj wi璚ej

Siedem z這wieszczych tr帳 Apokalipsy

Wojciech 痂udzi雟ki SJ

(fragment ksi捫ki Wojciecha 痂udzi雟kiego SJ przygotowywanej do druku)

- Jak si nazywa ta ro郵ina – pytam mieszkank wsi le膨cej nieopodal Czarnobyla i wskazuj na pio逝n.
- Ta tutaj to przecie czarna gwiazda, czarna bylina, inaczej czarnobyl. Robimy z niej absynt – gorzk wódk.
- Wie pani co o czarnobylu mówi ksi璕a Apokalipsy?
- Apokalips to my mamy tutaj. Wszyscy umieraj. A 瘸l patrze.
- A dlaczego pani st康 nie uciek豉?
- Po co mi starej d逝瞠j 篡?

czytaj wi璚ej

Musisz przez to przej嗆

Wojciech 痂udzi雟ki SJ

Czasem wydaje si, 瞠 鈍iat sprzysi庵 si przeciwko nam. Czasem czujemy si odrzuceni przez ludzi, niezrozumiani, niesprawiedliwie ocenieni, pozostawieni samym sobie, zignorowani albo co gorsza zaszczuci. czytaj wi璚ej