Artyku造

Czy B鏬 jest wegetarianinem?

Dariusz Kowalczyk SJ

Ka盥y z nas zna zapewne kogo, kto przeszed na diet wegetaria雟k. Ró積e mog by stopnie takiej diety. Pe軟a dieta wegetaria雟ka polega – ogólnie rzecz mówi帷 – na tym, 瞠 nie spo篡wa si pokarmów, których zdobycie wymaga這by zabijania zwierz徠. A zatem wszelkie mi瘰o, w tym nawet ryby i skorupiaki, s wy陰czone z menu. Dopuszczalne s natomiast produkty mleczne oraz jaja, chocia niektórzy wegetarianie odmawiaj spo篡wania jaj z ferm, w których kury chowane s w klatkach. Ci, którzy w sposób 軼is造 unikaj jakichkolwiek produktów zwierz璚ych (np. równie 瞠latyny lub podpuszczki), nazywaj si weganami. Tytu貫m ciekawostki warto wspomnie o niejakich frutarianach, którzy spo篡waj jedynie owoce, orzechy i nasiona, gdy uwa瘸j, 瞠 wykopanie ro郵iny z korzeniami lub obrywanie jej li軼i jest z貫m.
czytaj wi璚ej

Rozmowy nie tylko o seksie - wywiad Go軼ia Niedzielnego

Wojciech 痂udzi雟ki SJ

Rozmowy nie tylko o seksie. Portal bez pyta k這potliwych.

Ks. S豉womir Czalej: Coraz cz窷ciej Internet staje si wa積ym narz璠ziem komunikacji pomi璠zy m這dym cz這wiekiem a ksi璠zem. Czy to nie znak czasów, 瞠 wolimy si komunikowa szybko, anonimowo i pewnie bez poczucia wstydu?

czytaj wi璚ej

Sp鏎 o Neokatechumenat

Dariusz Kowalczyk SJ

Pocz徠ki i rozwój neokatechumenatu przypominaj mi histori zakonu jezuitów, który by podejrzewany o ró積e b喚dy i niecne intencje. Historia ta pokazuje, 瞠 przeciwno軼i pozwalaj dojrzewa i krzepn望. Nasuwa si jednak pytanie: Czy tych przeciwno軼i musi by a tak wiele z wewn徠rz Ko軼io豉? Jan Pawe II podkre郵a, 瞠 nowe stowarzyszenia i ruchy w Ko軼iele winny okazywa pos逝sze雟two miarodajnym wskazaniom pasterzy. Ale jednocze郾ie stwierdza, 瞠 do wszystkich odnosi si wymagaj帷e i stanowcze napomnienie Paw豉 Aposto豉: „Ducha nie ga軼ie, proroctwa nie lekcewa盧ie. Wszystko badajcie, a co szlachetne – zachowujcie” (1 Tes 5, 19-21). Zreszt ju Gamaliel przestrzega faryzeuszów i uczonych w Prawie: „Je瞠li bowiem od ludzi pochodzi ta my郵 czy sprawa, rozpadnie si, a je瞠li rzeczywi軼ie od Boga pochodzi, nie potraficie ich zniszczy i mo瞠 si czasem okaza, 瞠 walczycie z Bogiem” (Dz 5, 38-39). Nowe ruchy ko軼ielne s przejawem „wiosny Ducha”. A 瞠 stwarzaj niekiedy problemy i nie pozwalaj nam zagnie寮zi si w utartych koleinach... To powód do zadziwienia i wdzi璚zno軼i. czytaj wi璚ej

Przejmij w豉dz nad pieni璠zmi

Wojciech 痂udzi雟ki SJ

Pieni康ze maj dzisiaj zwi您ek ze wszystkimi sferami naszego 篡cia. Potrzebne s nie tylko do zapewnienia nam materialnego bytu. S te niezb璠ne, gdy wybieramy si na rekolekcje lub chcemy pos逝cha muzyki, gdy idziemy do kina czy teatru. Nie ma chyba osoby, która nie my郵a豉by o pieni康zach jako o czym niezb璠nym, po篡tecznym, upragnionym. Nieraz bole郾ie odczuwamy ich brak a dla wielu staj si gównym motywem marze o lepszym 篡ciu. czytaj wi璚ej

Od rekolekcji do spowiedzi w internecie?

Dariusz Kowalczyk SJ

Internet zmienia nasz sposób 篡cia. Pomi璠zy rozentuzjazmowanymi optymistami a widz帷ymi internetowe zagro瞠nia pesymistami toczy si dyskusja na temat mo磧iwo軼i, jakie niesie ze sob ten nowy sposób komunikacji. Jedn z perspektyw tej dyskusji jest 篡cie i misja Ko軼io豉. Zapewne zbyt wcze郾ie jest jeszcze na budowanie teologiczno-internetowych teorii, ale warto dzieli si swoim do鈍iadczeniem komputerowej ewangelizacji i katechizacji. Warto te zadawa pytania o mo磧iwy zakres internetowego duszpasterstwa. Jednym z takich pyta jest zagadnienie mo磧iwo軼i spowiedzi przez internet. W poni窺zym tek軼ie nie ma do ko鎍a dopracowanych przemy郵e ani jednoznacznych postulatów. Jest natomiast – oparte na konkretnych do鈍iadczeniach – przekonanie, 瞠 Bóg chce spotyka si z cz這wiekiem równie za po鈔ednictwem elektronicznych 鈔odków komunikacji. Jak dalece? – to kwestia dyskusji. czytaj wi璚ej

Po co s dogmaty?

Dariusz Kowalczyk SJ

S這wo „dogmat” ma wiele znacze, a jego 軼is造, dogmatyczny sens zosta okre郵ony stosunkowo niedawno, bo dopiero na Soborze Watyka雟kim I, który stwierdzi: „Wiar bosk i katolick nale篡 wierzy w to wszystko, co jest zawarte w s這wie Bo篡m spisanym lub przekazanym Tradycj i przez Ko軼ió jest podawane do wierzenia jako przez Boga objawione, czy to w uroczystym orzeczeniu, czy to w zwyczajnym i powszechnym nauczaniu” (DS, nr 3011). A zatem w 軼is造m znaczeniu (znanym jedynie w epoce wspó販zesnej) dogmat oznacza doktryn, w której Ko軼ió wyk豉da w sposób definitywny prawd objawion, w formie, która obowi您uje wierz帷ych w taki sposób, 瞠 jej zanegowanie jest odrzucane jako herezja, pod sankcj anatemy. czytaj wi璚ej

Spowied, czyli przekonywanie o grzechu i mi這軼i

Dariusz Kowalczyk SJ

Mówi si dzisiaj du穎 o kryzysie sakramentu pokuty, co najcz窷ciej oznacza, 瞠 wierni bardzo niech皻nie przyst瘼uj do kratek konfesjona逝. Kiedy jednak patrz na dwutysi帷letni histori sakramentu pojednania, to zastanawiam si, czy rzeczywi軼ie obecny czas jest – w porównaniu z minionymi wiekami – czasem szczególnego kryzysu spowiedzi. I dochodz do wniosku, 瞠 nigdy tak naprawd nie by這 lepiej, a cz瘰to bywa這 znacznie gorzej. Problem tkwi chyba w tym, 瞠 ka盥emu prawie pokoleniu wydaje si, 瞠 篡je w wyj徠kowo trudnych, niespokojnych i naznaczonych upadkiem warto軼i czasach. Ci, którzy upieraj si jednak przy tezie o wspó販zesnym kryzysie spowiedzi, wskazuj na jedn z przyczyn tego kryzysu, a mianowicie na zanik poczucia grzechu. Czy jednak rzeczywi軼ie – w przeciwie雟twie do naszych przodków – czujemy si bezgrzeszni? czytaj wi璚ej