uwagi : pytania / uwagi : komentarze
Na naszym forum mamy
4966 pytania
z udzielonymi odpowiedziami.
Ostatnio komentowane pytania
- Mam dziwne i dręczące głosy, co robić?
- Czy odmawianie nowenny pompejańskiej ma sens?
- Obce cywilizacje w biblii
- List o.Wiśniewskiego ws Kościoła
- wstrzemięźliwość poza granicą kraju i ...
- Wróżby andrzejkowe
- Czy składać przysięgę?
Najczęściej komentowane pytania
- Dlaczego niektórzy księża podczas posługi w Kościele są nieprzyjemni, a czasem wręcz obcesowi?
- Nierozerwalność małżeństwa?
- Masturbacja
Najdłuższe wątki
Autorzy
Pytanie o Stworzenie świata
2013-06-16 18:01:58
Szczęść Boże! Wśród czytań liturgii Wigilii Paschalnej jest czytanie o Stworzeniu świata. Uczestnicząc w W. Sobotę w wieczornej Liturgii Nocy Paschalnej, przyszło mi do głowy pytanie. Otóż w Księdze Rodzaju czytamy: "Wreszcie Bóg rzekł: «Uczyńmy człowieka na Nasz obraz podobnego Nam." Zastanawia mnie, czemu Pan Bóg używa formy liczby mnogiej Czy chodzi o Trójcę Świętą czy o aniołów i inne byty niebieskie? Pozdrawiam w Chrystusie! :)
Jeszcze w ubiegłym wieku można było spotkać w Polsce zwrot "wy": wy matko, wy towarzyszu, czym wam przystoi doktorze, czy się wam podobam panie, itp. W wielu fragmentach Pisma Świętego Starego Testamentu mówi się o Bogu - ELOHIM (dosłownie "bogowie" albo mniej dosłownie "niebiosa"). Liczba mnoga dodaje majestatu i splendoru. Niektórzy ojcowie Kościoła widzieli w cytowanym przez Ciebie fragmencie zapowiedź prawdy o Trójcy Przenajświętszej. Można i tak odczytywać w świetle Ewangelii to zdanie. Pozdrawiam
zobacz komentarze [3]
2013-06-16 23:34:21
Z całym szacunkiem, ale Pana Boga nie obowiązują chyba reguły gramatyczne współczesnego języka polskiego, gdzie l.mn. dotyczy wielu osób. Dawniej i w Polsce zresztą król mówił o sobie: My, król Polski.. Poza tym konkretna forma wyrażeń biblijnych zależy od języka i kultury, w której żył zarówno piszący pierwotny tekst jak i później tłumacz.- ter -
2013-06-21 09:11:14
Z Apokryfu św Jana w tłumaczeniuKS. WINCENTY MYSZOR
APOKRYF JANA
(WSTĘP I TŁUMACZENIE Z KOPTYJSKIEGO)
czytamy :
I rzekł do mocy, które przy nim były: „chodźcie,
stwórzmy człowieka na obraz (eikon) boży i nasze podobieństwo, aby jego odbicie
stało się dla nas światłością” (5). I stworzyli mocą wzajemnych odpowiednich
znaków, jakie były im dane. I każda z mocy dała znak, według postaci (typos) obrazu
(eikon), jaką każdy zobaczył w swej (postaci) psychicznej. Stworzył istotę (hypostasis)
(10) według obrazu pierwszego, doskonałego człowieka. I rzekli: „Nazwijmy
go Adamem, aby jego imię stało się dla nas mocą światłości”. I moce zaczęły (stwarzać):
Pierwsza, Dobroć (chrestos), stworzyła (15) duszę kości. Druga, Pronoia, stworzyła
duszę nerwów. Trzecia, Bóstwo, stworzyła duszę ciała. Czwarta, Panowanie,
stworzyła duszę szpiku kostnego. Piąta, Królestwo (20), stworzyła duszę krwi. Szósta,
Żądza, stworzyła duszę skóry. Siódma, Mądrość, stworzyła duszę włosów. Mnóstwo
aniołów przystąpiło do niego (25). Przejęli od Mocy siedem form (hypostasis)
duszy. Tym samym mogli stworzyć zgodność członków i zgodność ciała oraz właściwe
zestawienie poszczególnych członków. Pierwszy rozpoczął stwarzać (30) głowę.
Eteraphaope-Abron stworzył jego głowę. Meniggestroeth stworzył mózg. Asterechmen
(stworzył) prawo oko. Thaspomocham (stworzył) lewe oko. Jeronumos (stworzył)
prawe ucho. Bissoum (stworzył) (35) lewe ucho. Akioreim (stworzył) nos. (16,1) Banen-
Ephroum (stworzył) wargi. Amen (stworzył) zęby. Ibikan (stworzył) zęby trzoAPOKRYF
JANA 83
nowe. Basiliademe (stworzył) gardło. Achcha (stworzył) podniebienie. Adaban (stworzył)
ścięgno. Chaaman (stworzył) kręgosłup. (5) Dearcho (stworzył) szyję. Thebar
(stworzył) {IV, 25,4–5 prawy bark. N... (stworzył)} lewy bark. Mniarchon (stworzył)
{IV, 25,6–7 prawy łokieć {... (stworzył)} lewy łokieć. Abitrion (stworzył) prawe
przedramię. Euanthen (stworzył) lewe przedramię. Krys (stworzył) prawą rękę. Beluai
(stworzył) lewą rękę. (10) Treneu (stworzył) palce prawej ręki. Balbel (stworzył)
palce lewej ręki. Krima (stworzył) paznokcie u rąk. Astrops (stworzył) prawą pierś.
Barroph (stworzył) lewą pierś. Baoum (stworzył) prawą pachę. Ararim (stworzył)
lewą pachę. Arech (stworzył) (15) wnętrzności. Phthave (stworzył) pępek. Senaphim
(stworzył) części miękkie powyżej pępka. Archethopi (stworzył) prawą stronę. Zabedo
(stworzył) lewą stronę Barias (stworzył) {IV, 25,19–20 prawe biodro. Phnouth
(stworzył)} lewe biodro. Abenlenarchei (stworzył) szpik. Chnoumeninorin (stworzył)
kości. (20) Gesole (stworzył) żołądek. Agromauma (stworzył) serce. Bano (stworzył)
płuca. Sostrapal (stworzył) wątrobę. Anesimalar (stworzył) śledzionę. Thopithro (stworzył)
jelita. Biblo (stworzył) nerki. Roeror (stworzył) nerwy. Taphreo (stworzył) kręgosłup
(25) ciała. Ipouspoboba (stworzył) żyły. Bineborin (stworzył) tętnice. Aatoimenpsephei
to ci, do których należą duchy życia, które są we wszystkich członkach
(melos). Entholleia (stworzył) całe ciało. Bedouk (stworzył) prawy pośladek (?). Arabeei
(stworzył) lewy penis. (30) Eilo (stworzył) jądra. Sorma (stworzył) genitalia.
Gorma-Kaiochlabar (stworzył) prawe udo. Nebrith (stworzył) lewe udo. Pserem (stworzył)
nerki prawej strony. Asaklas (stworzył) nerki po lewej stronie. Ormaoth (stworzył)
prawą nogę. (35) Ermenun (stworzył) lewą nogę. Knyx (stworzył) (17,1) prawą
goleń. Tupelo (stworzył) lewą goleń. Achiel (stworzył) prawe kolano. Phneme (stworzył)
lewe kolano. Phiouthrom (stworzył) prawą stopę. Boabel (stworzył) jej palce.
Trachoun (stworzył) (5) lewą stopę. Phikna (stworzył) jej palce. Miamai (stworzył)
paznokcie u stóp. Labernioum [...] A tych zaś, którzy zostali ustanowieni nad tymi
wszystkimi, jest siedem: Athoth, Armas, Kalila, Jabel {IV, 26,19–20: Sabaoth, Kain,
Abel}. Ci zaś, którzy w poszczególnych członkach (10) działają, są: głowa – Diolimodraza,
kark – Jammeax, prawy bark – Jakouib, lewy bark – Ouerton, prawa ręka –
Oudidi, lewa – Arbao, palce prawej ręki – Lampno, palce lewej ręki – (15) Leekaphar,
prawa pierś – Barbar, lewa pierś – Imae, klatka piersiowa – Pisandraptes, prawa
pacha – Koade, lewa pacha – Odeor, prawa strona – Asphixix, lewa strona – Synogchouta,
jama brzuszna – Arouph, (20) łono – Sabalo, prawe udo – Charcharb,
lewe udo – Chthaon, wszystkie genitalia – Bathinoth, prawa noga – Choux, lewa noga
– Charcha, prawa goleń – Aroer, lewa goleń (25) Toechtha, prawe kolano – Aol,
lewe kolano – Charaner, prawa stopa – Bastan, jej palce – Archentechtha, lewa stopa
– Marephnounth, jej palce – Abrana. Siedem, panuje nad (30) tymi wszystkimi: Michael,
Ouriel, Asmenedas, Sphasatoel, Aarmouriam, Richram, Amiorps. Ci, którzy mają
nadzór nad zmysłami, to Archendekta. Ten zaś, który ma nadzór nad postrzeganiem,
to Deitharbathas, ten, który ma nadzór nad wyobraźnią (35), Oummaa, ten zaś,
który ma nadzór nad zgodnością (18,1), to Aachiaram. Ten, który ma nadzór nad ruchem,
to Riaramnacho. Źródło dla demonów, które są w całym ciele, oznaczone jest
w czterech (miejscach): ciepłocie, zimnie, wilgoci (5) i suchości. Matką zaś wszystkich
jest materia (hyle). Ten, który jest panem nad ciepłotą, to Phloxopha, ten zaś,
który jest panem nad zimnem, to Oroorrothos, ten, który jest panem nad tym, co jest
suche, to Erichacho, ten zaś, który jest panem (10) nad wilgocią, to Athuro. Matka
ich wszystkich stoi pośrodku, to Onorthochras, gdyż tylko ona jest bez ograniczenia
i jest zmieszana z nimi wszystkimi. To ona jest w istocie materią, oni mają być przez
nią karmieni. Cztery (15) demony przywódcze to: Ephememphi, który należy do
84 KS. WINCENTY MYSZOR
przyjemności (hedone), Joko, który należy do żądzy (epithymia), Nentophni, który
należy do smutku (lype), Blaomen, który należy do lęku. Matką ich wszystkich jest
Esthensis-Ouch-Epi-Ptoe. Z tych czterech (20) demonów powstały namiętności. Ze
smutku – zazdrość, zawiść, cierpienie, zamęt, bezduszność, nieczułość, niepokój, ból
i inne pozostałe. Z przyjemności zwykle (25) powstaje wiele złości i pusta pycha i
inne podobne do nich. Z żądzy jest gniew, wściekłość i oburzenie, gorzka namiętność
(eros) i nienasycenie i temu podobne, (30) z lęku (wywodzi) się przerażenie,
pochlebstwo, strach i wstyd. Wszystkie są tego rodzaju, że są zarówno pożyteczne,
jak i złe. Jednak Ennoia jest w swoim prawdziwym charakterze Anaro, jest głową materialnej
duszy (19,1), pozostając z 7 odczuciami, Ouch-Epi-Ptoe. Jest to liczba aniołów;
razem jest ich trzysta sześćdziesiąt pięć. Wszyscy pracowali dla niego, każdy
(5) członek po członku, aż ciała (soma) psychiczne i hyliczne zostały przez nich ukończone.
Są jeszcze inni, którzy nadzorują nad resztą namiętności. Nie wymieniłem
ich. Jeśli chcesz je poznać, to opisano to w (10) w księdze Zoroastra.
Aniołowie i demony, wszyscy pracowali aż ciało (soma) psychiczne zostało utworzone.
Ale ich dzieło było całkowicie bezczynne i niezdolne do ruchu przez dłuższy
(15) czas. Gdy matka chciała odzyskać moc, którą przekazała pierwszemu archontowi,
poprosiła Matkoojca (metropator) pełni, tego, który ma wielkie miłosierdzie.
Ten wysłał pięciu dawców światła, stosownie do świętego postanowienia (20), na
miejsce aniołów i pierwszego archonta. Ci poradzili mu, żeby mogli wyprowadzić
moc matki, i rzekli do Jaltabaotha: „Tchnij w jego twarz coś z twego ducha i jego
ciało podniesie się (25)”. I tchnął w jego oblicze swego ducha, którym była moc jego
matki. Nie wiedział o tym, bo egzystuje w niewiedzy. Moc matki wyszła z (30)
Jaltabaotha do psychicznego ciała, które przygotowali według obrazu tego, który istnieje
od początku. Ciało to poruszyło się i otrzymało siłę i zaczęło świecić. W tej samej
chwili stały się zazdrosne (20,1) pozostałe moce, gdyż powstał on dzięki nim
wszystkim, a przekazały swą moc człowiekowi. Jego umysł był mocniejszy od (umysłu)
tych, którzy go stworzyli (5), nawet bardziej niż (umysł) pierwszego archonta.
Gdy (archonci) spostrzegli, że (człowiek) świeci i myśli lepiej od nich i że jest wolny
od zła, wzięli go i wrzucili na dół, w rejon dolnej strony całej materii (hyle). Jednak
błogosławiony Matkoojciec (metropator) (10), dobry i litościwy, zlitował się nad mocą
matki, która została wydobyta z pierwszego archonta, gdyż (inaczej archonci) mogli
uzyskać przewagę nad ciałem psychicznym i zdolnym do doznań (aistheton).
I wysłał (15) przez swojego dobroczynnego ducha i przez swoje wielkie miłosierdzie
wspomożyciela dla Adama Epinoię światłości, jedną z (tych istot), które
z niego pochodzą, którą nazywa się „Życie” (Zoe). Jest ona pomocna dla całego stworzenia
(20), troszcząc się o niego (tj. Adama), wprowadzając go do jego Pełni (pleroma),
pouczając o zstąpieniu jego pokolenia i pouczając go o drodze wstępowania,
drodze, po której zstąpił. (25) A Epinoia światłości jest ukryta w Adamie, żeby archonci
nie mogli (jej) rozpoznać, lecz żeby Epinoia była pomocna w naprawie błędu
matki. Człowiek objawił się zatem z powodu osłony światłości (30), która w nim była.
Jego myśl była wyższa od (myśli) tych, którzy go stworzyli.
Króluj nam Panie Jezu Chryste
- jan -
2013-07-14 19:36:58
czy trudniej dla Boga jest stworzyć świat czy cofnąć czas- a -