Saul i Dawid

2014-09-07 08:49:11

Witam. Dzisiejsza Ewangelia (Łk 6,1-5) przypomniała mi zadrę niezrozumienia dwóch wydarzeń ze Starego Testamentu (1Sm 15,7-23 i 1Sm 21,4-7). Chodzi o dwóch wielkich królów, Saula i Dawida, którym zdarzyło się przeciwstawić Prawu Bożemu - w pierwszym przypadku Saul nie nie obłożył pełną klątwą zwyciężonych Amalekitów, ocalając króla i część dobytku, wbrew poleceniu Bożemu; w drugim przypadku Dawid, uciekając przed Saulem, udał się do Nob i poprosił kapłana Achimeleka o jedzenie, a ponieważ nie było niczego innego, Dawid i jego towarzysze jedli chleby pokładne, które, zgodnie z wolą Boga, mogli jeść tylko kapłani. W pierwszym przypadku Pan Bóg odrzucił Saula, w drugim - dalej błogosławił Dawidowi, a dużo później Pan Jezus wręcz przywołał to wydarzenie nie jako naganne, ale jako przykład prawidłowej interpretacji Prawa.
Jestem skołowana tą różnicą w odpowiedzi Boga na przekroczenie prawa, a nie pasuje mi wytłumaczenie, że Pan Bóg Dawida lubił, a Saula nie :). Byłabym wdzięczna, gdyby ktoś z Ojców zechciał mi nieco wyjaśnić tę zagadkę.
Witam, warto zobaczyć różnicę między odrzuceniem bezpośredniej prośby Boga przez Saula w 1Sm15, a przekroczeniem ogólnie ustanowionej zasady o spożywaniu chlebów pokładnych w 1Sm21. W dugim przypadku, zasada nie miała charakteru absolutnego, co podkreśla również Jezus w Łk6. 

Ponadto, pomysł i decyzja o przekazaniu chleba należą do kapłana, który rozmawiał z Dawidem. W tym wypadku to kapłan zinterpretował prawo z Kpł 24. W tekście tym najistotniejszy jest fakt przygotowania i spożycia chlebów - nie ma tu bezpośredniego zakazu spożywania go przez osoby inne niż synowie Aarona: 
"Następnie weźmiesz najczystszej mąki i upieczesz z niej dwanaście placków. Każdy placek z dwóch dziesiątych efy. Potem ułożysz je w dwa stosy, po sześć w każdym stosie, na czystym stole przed Panem. Położysz na każdym stosie trochę czystego kadzidła - to będzie pamiątka chleba, ofiara spalana dla Pana. ażdego szabatu przygotują to przed Panem jako dar nieustanny od Izraelitów, jako wieczne przymierze. To będzie dla Aarona i dla jego synów. Będą to jedli w miejscu poświęconym. Jest to rzecz najświętsza dla niego spośród ofiar spalanych dla Pana. Ustawa wieczysta». "

Michał Karnawalski SJ, webmaster

zobacz komentarze [1]