uwagi : pytania / uwagi : komentarze
Na naszym forum mamy
4966 pytania
z udzielonymi odpowiedziami.
Ostatnio komentowane pytania
- Mam dziwne i dręczące głosy, co robić?
- Czy odmawianie nowenny pompejańskiej ma sens?
- Obce cywilizacje w biblii
- List o.Wiśniewskiego ws Kościoła
- wstrzemięźliwość poza granicą kraju i ...
- Wróżby andrzejkowe
- Czy składać przysięgę?
Najczęściej komentowane pytania
- Dlaczego niektórzy księża podczas posługi w Kościele są nieprzyjemni, a czasem wręcz obcesowi?
- Nierozerwalność małżeństwa?
- Masturbacja
Najdłuższe wątki
Autorzy
celibat vs śluby czystości
2012-02-25 23:24:18
Jaka jest różnica pomiędzy celibatem a ślubami czystości ?
Bóg zapłać
Bóg zapłać
Celibat to stan bezżenny. Np. każdy kawaler czy panna żyje w celibacie. Dlatego w niektórych językach (np. francuskim czy włoskim) celibatariusz to po prostu kawaler/panna, nieżonaty/niezmężna. Nie jest to zatem termin religijny w sensie ścisłym. Owszem, kapłan rzymskokatolicki żyje w celibacie, czyli w stanie bezżennym. Nie składa on żadnych ślubów tak jak zakonnicy. Stąd popełnienie grzechu nieczystego przez zakonnika to nie tylko złamanie przykazania Bożego, ale i złamanie ślubu czystości.
A zatem, złamanie celibatu to usiłowanie zawarcia małżeństwa, a nie grzech nieczysty. Co to znaczy "usiłować zawrzeć małżeństwo"? Chodzi tu np.o sytuację, gdyby kapłan rzymskokatolicki poszedł do Urzędu Stanu Cywilnego i tam wziął tzw. ślub cywilny. W oczach państwa, czyli z punktu widzenia prawa cywilnego taki ślub jest legalny, a z punktu widzenia nie jest on ważnym zawarciem sakramentu małżeństwa, czyli jest jedynie usiłowaniem zawarcia małżeństwa. Dlatego kapłan, który wziął tzw. ślub cywilny od razu jest zawieszony w czynnościach kapłańskich (suspendowany), a kapłan-zakonnik usunięty z zakonu lub zgromadzenia zakonnego. Z kolei zakonnik nie będący duchownym popada w karę interdyktu, czyli nie może przyjmować sakramentów.
A zatem, kapłan rzymskokatolicki, który żyje w konkubinacie nie łamie celibatu, ale popełnia grzech przeciw VI i/lub IX przykazaniu Bożemu. Natomiast kapłan-zakonnik w takiej sytuacji ponadto łamie notorycznie ślub czystości.
Pozdrawiam,
zobacz komentarze [11]
A zatem, złamanie celibatu to usiłowanie zawarcia małżeństwa, a nie grzech nieczysty. Co to znaczy "usiłować zawrzeć małżeństwo"? Chodzi tu np.o sytuację, gdyby kapłan rzymskokatolicki poszedł do Urzędu Stanu Cywilnego i tam wziął tzw. ślub cywilny. W oczach państwa, czyli z punktu widzenia prawa cywilnego taki ślub jest legalny, a z punktu widzenia nie jest on ważnym zawarciem sakramentu małżeństwa, czyli jest jedynie usiłowaniem zawarcia małżeństwa. Dlatego kapłan, który wziął tzw. ślub cywilny od razu jest zawieszony w czynnościach kapłańskich (suspendowany), a kapłan-zakonnik usunięty z zakonu lub zgromadzenia zakonnego. Z kolei zakonnik nie będący duchownym popada w karę interdyktu, czyli nie może przyjmować sakramentów.
A zatem, kapłan rzymskokatolicki, który żyje w konkubinacie nie łamie celibatu, ale popełnia grzech przeciw VI i/lub IX przykazaniu Bożemu. Natomiast kapłan-zakonnik w takiej sytuacji ponadto łamie notorycznie ślub czystości.
Pozdrawiam,
2012-03-01 13:06:56
a dlaczego Duchowni - Księża nie skladają ślubów ?- pola -
2012-03-01 22:50:49
Duchowni diecezjalni nie składają ślubu czystości. I tym właśnie między innymi różnią się od zakonników. Ślubu czystości nie składają też duchowni należący do stowarzyszeń życia apostolskiego, czyli np. Pallotyni oraz duchowni należący do Bractw lub Instytutów tradycjonalistycznych (odprawiających wg rytu klasycznego rzymskiego, czyli tzw. "przedsoborowego") prawnie zatwierdzonych przez Stolicę Apostolska, np. Bractwo św. Piotra czy Instytut Dobrego Pasterza.- Marek Blaza SJ -
2012-03-02 20:01:07
Dlaczego celibat nie idzie w parze ze ślubami czystości.Dlaczego większym grzechem jest usiłowanie zawarcia małżeństwa niż notoryczne łamanie 6 przykazania?W praktyce jest często tak, że dla niektórych kapłanów takie przepisy są wręcz korzystne bo służą unikaniu odpowiedzialności za swoje czyny,że już nie wspomnę o sytuacji, gdy ksiądz żyjący w wolnym związku z kobietą nadal sprawuje swoje obowiązki w parafii.- ewa -
2012-03-02 23:56:10
@ewaDlaczego większym grzechem jest usiłowanie zawarcia małżeństwa niż notoryczne łamanie 6 przykazania? To pytanie jest bezzasadne, bo i jedno i drugie jest poważnym grzechem. Wystarczy przeczytać odpowiednie kanony w Kodeksie Prawa Kanonicznego:
"Kan. 1394 - § 1. Przy zachowaniu przepisu kan. 194, § 1, n. 3, duchowny usiłujący zawrzeć małżeństwo, choćby tylko cywilne, podlega suspensie wiążącej mocą samego prawa. Gdy po upomnieniu nie poprawia się i nadal daje zgorszenie, może być karany stopniowo pozbawieniami lub także wydaleniem ze stanu duchownego.
§ 2. Zakonnik ślubów wieczystych, który nie jest duchownym, usiłując zawrzeć małżeństwo choćby tylko cywilne, podlega interdyktowi wiążącemu mocą samego prawa, z zachowaniem przepisu kan. 694.
Kan. 1395 - § 1. Duchowny konkubinariusz poza wypadkiem, o którym w kan. 1394, oraz duchowny trwający w innym grzechu zewnętrznym przeciwko szóstemu przykazaniu Dekalogu, wywołującym zgorszenie, winien być ukarany suspensą, do której, gdy mimo upomnienia trwa w przestępstwie, można stopniowo dodawać inne kary, aż do wydalenia ze stanu duchownego.
§ 2. Duchowny, który w inny sposób wykroczył przeciwko szóstemu przykazaniu Dekalogu, jeśli jest to połączone z użyciem przymusu lub gróźb, albo publicznie lub z osobą małoletnią poniżej lat szesnastu, powinien być ukarany sprawiedliwymi karami, nie wyłączając w razie potrzeby wydalenia ze stanu duchownego".
A zatem, duchowny, który żyje w konkubinacie, grzeszy jednak przeciw Przykazaniu Bożemu, bo nie trzeba składać ślubu czystości, żeby być zobowiązanym do przestrzegania VI Przykazania Bożego. Jeśliby celibat miał iść w parze ze ślubem czystości, to by trzeba nakazać wszystkim nieżonatym i niezamężnym składanie ślubu czystości, który by ich obowiązywał aż do zawarcia sakramentu małżeństwa. Ale to by oznaczało, że VI Przykazanie Boże obowiązuje dopiero po złożeniu ślubu czystości. Według logiki, że celibat ma iść w parze ze ślubem czystości na zasadzie obowiązku, to VI Przykazanie Boże dopiero obowiązuje od momentu złożeni ślubu czystości. Czyli według tej logiki kleryk w seminarium przed diakonatem może mieć dziewczynę i z nią współżyć, ale jakby już złożył ślub czystości przed diakonatem, to odtąd jego współżycie byłoby grzeszne. Co więcej, gdyby celibat szedł w parze ze ślubem czystości, to ci, którzy ślubu czystości nie złożyli mogliby współżyć, bo VI Przykazanie bez ślubu czystości nie zobowiązuje. Można się domyślać, że po przeczytaniu tego komentarza jeszcze więcej osób (zwłaszcza żyjących w wolnych związkach) będzie postulować, żeby celibat szedł w parze ze ślubem czystości, bo wtedy VI Przykazanie staje się ledwie "radą ewangeliczną". Czyli można się do niego stosować, ale nie trzeba. No cóż, w Kościele katolickim to ślub czystości jednak jest radą ewangeliczną i dlatego nawet nie każdy kandydat do kapłaństwa musi go składać, a VI Przykazanie Boże obowiązuje wszystkich, tak duchownych, jak i świeckich.
- Marek Blaza SJ -
2012-03-03 11:57:01
Dziękuję za odpowiedź.Jednak idąc tym tokiem myślenia nasuwa się pytanie:dlaczego zakonnik składa śluby czystości a ksiądz już nie.Domyślam się,że znowu czegoś nie rozumiem ;) ale jeśli można to proszę o wyjaśnienie.Pozdrawiam.- ewa -